jom tgk2 yer kekawan


Saturday, 24 November 2012

hamba berdosa


Ketika melalui suatu selekoh,tetiba si Polan terhenti..matanya tertacap pada 2 makhluk dihadapannya..si Polan yang dilihatnya sedang bercakap sesorg wanita “Masyaallah..ni ke kawan aku..nape plak dia asyik berbenor borak dengan si Man tuu..ishh..mesti ada papa ni..lain macam jer aku tengok diorg cakap2..mesti ada pepe ni..dari tapi khusyuk bebenor si girl ni tgk si Man..”

Sakit!!
Itu saja y mampu diluahkan..
Hati:Saya sakit wahai iman..
Iman: knape wahai hati..
Hati:hatiku tercucuk..sakit sgt2(mengerang ksakitan)
Iman: berdoalah dan segeralah cucinya..(bimbg melihat aksi hati)
Hati: mana aku xsakit..tuan aku bagi makanan y sgt teruk..habis kottor diriku ini(dipandang kanan kiri..penuh dengan tompok2 hitam..)
Iman: aku pom rasa macam tu..badan2 aku ni pom dah sengal2..macam pening2..
Hati:alangkah bagus kalau tuan kita tahu kita sakit...(menangis tersedu2..terhingguk2)
Iman: (bersimpati)..marilah kita sama2 berdoa biar tuan kita cepat2 sedar..(iman menarik hati perlahan2 sambil berzikir)

Begitulah hati dan iman kita bila masa kita melakukan dosa..alangkah sakitnya kembar(roh) kita tu..walaupom hanya dengan prangsaka pada kawan..hati  dan iman kita sakit..

Bertapa aku orang berdosa..
membiarkan segala amalku diambil oleh orang yang ku “makan” dirinya...orang ku salah sangka..orang yang ku berburuk niat padanya..

tuhan..andai langkahku tersilap..andai bicaraku tersilap simpulannya..maafkan daku..driku insan tiada berdaya melainkan dengan dengan rahmatMu..
bertapa aku orang berdosa..

bila menjelang subuh kukatakan..ah! masa masih terlalu awal untukku bangkit...jam baru 5.45..sedangkan perintahMu 5.35..sebegitu liat hambaMu ni ya allah..ampuni aku orang berdosa

bila fajar meningkat sekadar panjang galah..kulihat jam di tangan..ku lirik jam pada skrin handphoneku..ah!masih awal lagi...rehatnya masih panjang..aku terleka..sampaika waktu kian habis dimamah mentari terik di atas kepala..aku meninggalkan sunnah kekasihMU..DHUHA!!

masa berlalu lagi..bahang haba membuatkan kepalaku pening2bila matahari terpacak sekitar pukul 1 tgh hari...terasa berat seperti ingin diulit2 di bantal..seraya itu, sahabatku(syaiton) y tak diundang ditepiku berkata “tidurlah sekejap..lepas pkul 2 kau bangunlah..awal lag nak solat”..kau memang sahabt y suka menggangguku, suke melengah2kan waktuku dengan alasanmu, bila aku ingin bersama Tuhanku..maafkan aku ya allah..aku terlalai lg dalam mengerjakan suruhanMu..

mata ini terasa segar bila tubuh disirami air yang kurniakan pada makhluknya..namun bila waktu ingin bertemuMu kembali..sahabatku datang lagi “tidurlah sekejap..kau letih tu”..aku terpedaya lagi..kubiarkan alarm ditelingaku mmebingit..ku capai lalu ku OFF..selamat sudah solatku dilewatkan olehmu wahai sahabatku(syaiton)...aku tergesa2 bingkas bila melihat jarum panjang hampr tepat hadirnya pada no.12 dan jarum pendek pada puku 5..

mg kita xtermasuk dlm gol ini..nauzubillah...mg kita tros kuat dan sabar dalm menghadapi segala tribulasi dan nafsu y selalu membelenggu kita..doalah agar kita diselamatkan oleh Allah dunia dan akhirat..ameen..

No comments:

Post a Comment