jom tgk2 yer kekawan


Thursday, 22 November 2012

dia pakwe aku


Cinta pertama...leh percaya ke??
xkisah la cinta cinta 1 or cinta terakhir pom..asalkan ia dinamakan ‘CINTA’
tapi setelah melihat n mendalami perasaan seorg kawan ni..memang cinta pertama kadg2 menjadi jugak..memang loving sesgt2 sampai kite y membaca entrinyer pom ase teruja n gembira mendengornya..huhuu..xtaula..Cuma terfikir..betul ke si polan ni jodoh dia?? adakah cinta mereka berdua itu akan kekal? Adakah cinta mereka itu disukai allah??adakah masih ada rasa kecintaan allah di antara mereka??
tapi apalah sangat klau cinta yang dicipta dengan buat segala macam like dating, gelak berdua sampai org sebelah cair taik telinga, jalan sama2 laupun xpegang2, makan sama2 laupom xgune mangkuk bapak hang!..mesej2 cintan cintun payung emas, ingat kat dier sampai terbawa2 lam mimpi...like Romeo n Juliet gitu..
~f/b-dulu ana pom teringin jugak nak cam tu..time skol2 la..skrunk isyaallah dah kurg rasa tu..bila ingat balik kite ni sapalah kan..dahla style skema jer..ala..cam budak straight katekan..tapi biase2 jer..hingus pom xreti nak gonyoh..hehehe
continue balek kite punyer cite..cibuk tol f/b tu..yela cibuk jer nak flash back balik..kitekan tgh ckp sal first love ni..hehhe..saraf kegelian menekan2 ususku..hohoho..
bila bercakap ttg first love..tentu kite tbyg org  1 sekali y kite suke n ingat semua sal dier n kalu boleh nak concern semuala sal dier..hehehe..btol pe org tua ckp..cinta itu BUTA..xnampak org laen dah..memg muke dier kita nampak laupom bapak kite kat depan muke kite..huhu
Cuma satu nak tanya pendapat kalian..seronok sangt ke couple...?? bahgia ke kalau de org concern?rasa nak tau sgt..

A : mestilah...
B : xsyokla bro xkapel2 ni...rugi mase mude..time nila nak try benda baru
C: i like kapel u..dia pom sukakan i..i pom suka dia..xder masalahlah kan..
D:ala..dia y naak kat i..i xkisah..lagpom freee kan

ermmmm...agaknyer semua kat luar sane mgkin kan ckp mcm ni la...klu xpom ada la iras2 cikit kan...
Cuma satu jawapan jer ana nak bagtau


AWAK..PASANGAN KAPEL AWAK TU HARAM UNTUK AWAK SBLOM KORANG KAWIN !!



Mungkin agak keras di citu..tapi itulah hakikat yang Allah dah berikan kepada kita..hukum allah jangan dibuat main..
Lagi pendapat ana la..mungkin silap kita kerana kurang mentaddabur (menghayati)ayat2 al-quran, kurag didedahkan masa sekolah..mak ayah pom xtekankan sgt kan..segelintirla..bukan semua..
cer awak semua ingat balik..ader ker ustazah/ustaz yang bagitau batas2 pergaulan antara lelaki dan perempuan secara detail....mungkin ada segelintir yang memberitahu tetapi mgkin kurang detail..lebih2 lagi di sekolah keb biase..
contohnya macam cikgu ana sendiri..pernah ana lihat dengan mata n tinge ni mendengar beliau berkata lebih kurang cam nila..
 “saya cabar awak mengorat dia”
so apa pikir??
itu guru yang mengajar kita...adakah kita ini insyaallah sebagai seorg guru...sbg pendidik nak didik generasi kita dengan perkara yang xelok macam tu..perkara ya Allah larang..insyaallah kite adalah generasi guru y boleh mendidik anak bangsa dengan didikan y betul bertepatan dengan apa y Allah suruh..insyaallah..


kembali pada situasi tadi..
Jawapan kalian mungkin..ana agakla..

A: Eh memandai jer kate kitaorg xleh kawan..
B: kami mana ader buat xsenonoh..xberzina pom..
C: kami ni kapel islamik kak..mana ader jumpe2,mesej cinta masyuk cam org lain..
D: biarla..diaa y suke i..i nak buat camna kan..


Pendapat ana..

sebegitu ramai yang tidak tahu betapa kapel itu xboleh dalam Islam.. siapa kate ada kapel islamik?? kata mereka, couple ini tidak haram sebaliknya sebagai jalan untuk mengenali hati budi pasangan masing-masing dengan lebih dekat lagi...pe org kate..interbiuw awal2 kot2 jumpe org y salah..kapel awal2 takot nanti lambat kawin..masyaallah..kekawan marilah kita hyati ayat2 Allah ni kalu betul kamu takut kawin lambat..takut jadi andahantu..takot jadi antruhantu..mari kita hayati pe y allah dah cakap dalam al-quran..
 Allah berfirman:

Dan di antara tanda-tanda (kebesaran )-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan tenteram kepadanya. Dan Dia menjadikan di antaramu rasa cinta dan kasih sayang. Sungguh yang demikian itu benar-benar terdapat tanda(kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir.” (Ar-Rum,30: 21)

Dan satu lagi ayat Allah..     

 “  Maha Suci Tuhan yang Telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.” (yassin:36)

Ayat ini menjelaskan janji Allah dan janji Allah itu Maha Benar. Bahawa setiap makhluk dijadikan dengan pasangan masing-masing. Bila dan di mana seorang itu bakal bertemu dengan pasangannya hanya Allah yang mengetahui. Mungkin di dunia , mungkin di akhirat...janganla kita terburu2 buat keputusan u kapel sedangkan Allah dah siapkan awal2 sapa pasangan kita kat luh mahfuz...

haa.. meon ko dengan mamat
haa.. piah ko dengan paiz..
haa..siti ko dengan datuk k...(aikk rasa cam kenal..hek3x)

Itulah Allah...sayangkan kita..dia dah beri awal2 siapa jodoh kita..don’t wory la kawan.. ingat jer y allah dah beri siapa psgn kita  “kau dengan aku..aku dengan kau”.
Tetapi kita skrunk lebih cepat dr ketetapan Allah..cepat jer cr awek..cari pakwe..
Leh itu..jangan kita jadikan alasan lambt kawin..untuk kita terlibat dalam cinta terlarang(cinta sebelum nikah). Yakinilah janji tuhan wanita yang baik untuk lelaki yang baik.

“dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)...
[Q.S. An-Nuur, 24:26]







Dalil yang lebih kuat menetang hubungan percintaan ini terdapat dalam Surah Al-Israa’(17) ayat 32:
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

Cuba renungkan ini:
1. Org yg bercouple tak mungkin menundukkan pandangan terhadap kekasihnya.
2. Org yg bercouple biasanya berdua²an dgn pasangan kekasihnya, baik di dlm rumah atau luar rumah.
3. Wanita akan bersikap manja & mendayukan suara saat bersama kekasihnya.
4. Bercouple akan membuatkan saling menyentuh antara lelaki & wanita, meskipun hanya berjabat tangan.
6. Org yg bercouple, boleh dipastikan selalu membayangkan org yg dicintainya (zina hati)




 criter y ana copy from somewhere..


Si Jejaka:Hi awak, boleh berkenalan, da lama saya perhatikan awak.
Si gadis:Assalamualaikum…sape ni?

Si Jejaka:waalaikumussalam..saya *hamba ALLAH*.Terus terang saya rasa tertarik hati ngan awak ,Tapi sebelum tu boleh saya tau awak sudah berpunya ke belum?
Si gadis :Selagi belum bernikah saya bukan kepunyaan sapa2.ish3…

Si Jejaka: Boleh tak kte berkawan?
Si gadis:mintak maaf, saya takut persahabatan yang dibina bertukar kepada rasa cinta.Saya harap awak faham.

Si Jejaka: baguslah kalau begitu, tak salah kan.
Si gadis:itu salah.. cinta sebelum nikah adalah HARAM.

Si jejaka :0oo ok..so macam mana saya nak dekati awak?
Si gadis:dekati abah dan mama saya.kalau mereka setuju terus masuk meminang, kan senang.

Si jejaka: err….macam tu ke..kenapa kena melalu family awak dulu?
Si gadis:sebab saya tak nak terjatuh cinta ngan awak sebelum nikah.Saya tak nak mulakan zina hati.

Si jejaka:saya faham,kalau saya tak mampu lagi nak meminang awak?
Si gadis :simpanlah cinta dan rindu itu di dalam hati, sehingga ALLAH bagi kemudahan pada awak.Mencintai tidak semestinya memiliki.Redha akan takdir yang ditentukan ALLAH.
Si jejaka :ok saya faham.

Si gadis:trima kasih, saya ada hal ni..assalamualaikum
Si jejaka:waalaikumussalam.

so cam mane? Ase nak kapel lagi ker?ana tidak menghalang kalian u berkapel...terpulang pada pemikiran y waras...fikirlah dan fahamilah kta idup di dunia ni sementara jer..just dunia ni as 1 jambtn u ke dunia akhirat jer..bersabarlah wahai hati dalam mentarbiyah dirimu...dan pe y boleh ana katekan..ana bukanlah org yang terbaik u mengatakan tentang hal2 agama..tapi ambillah ibrah darinya ..sama2 beramal dan menasihati antara satu sama lain..





~~lambaian tarbiyah sentiasa 
memanggilmu wahai sahabatku..~~

No comments:

Post a Comment