jom tgk2 yer kekawan


Sunday, 21 December 2014

ilham bengkel puisi di AFZAN

syair sahabat setia


Dalam harapan aku meminta,
Ingin mencari teman setia,
Teman yang baik mampu bersama,
Suka dan duka setiap masa.

Seorang teman telah kujumpa,
Teman yang baik kamu namanya,
Rupanya elok baik agamanya,
Setia berkongsi apa sahaja.

Adat bermain ada bicara,
Nasihat tegur selalu ada,
Untuk bekalan di hari muka,
Kerana dia teman setia.

Duduk mengaji zikir tak lupa,
Solatnya awal diajak juga,
Tahajud malamnya turut bersama,
Mencari makna untuk esoknya.

Dalam berteman ada sukanya,
Dalam bersahabat ada dukanya,
Memang lumrah itu takdirNya,
Kerana Allah tentukan jua.

Tamatlah kisah diriku ini,
Doaku makbul bahagia diri,
Moga kita berdua ini,
Kekal bersama hingga akhir nanti.


syair ini kucoretkan untuk kamu wahai sahabatku sempena persahabatan kita yang pernah terjalin 5 tahun setengah ini..walaupun masa itu telah berlalu..tetapi memorinya kekal dalam hati..moga ukhuwah ini tidak berakhir di sini..

Wednesday, 20 November 2013

Alhamdulillah =’)


Alhamdulillah bersyukur pada Allah kerana Allah masih mengurniakan umur dan rezeki kepada kita..masih diberiNya peluang dan ruang kepada kita untuk terus bernafas dalam alam kurniaanNya..alhamdulillah..
Tiada ungkapan yang ingin dilontarkan cuma keresahan yang selalu membelit ruang hati seorang wanita..

Semuanya bermula disaat itu..saat aku mula mengenal dunia lebih dr dunia kampung dan sekolah..dunia yang banyak membuka ruang mata aku..aku benar2 tak ketahuan tika itu..ya benar kuakui ku mencari sesuatu untuk ku berpaut dan pada ketika itu Allah mendatangkan ‘sesuatu’ yang aku pohon selama ini..alhamdulillah..ku akui pada mulanya berat sekali dan terasa kecangengan kerana aku xbiasa dan benar aku hanya mengikut..tapi lama kelamaan aku mula ‘dibasuh’ sikit demi sikit..alhamdulillah..benarlah apa yang Allah katakan ‘Allah akan membantu hambanya yang membantu agamaNya’..alhamdulillah.

Sepanjang mengikuti tarbiyah ini aku mula merasakan perubahan diri..sangat terasa..dulu kurasakan akula yang paling hebat dalam subjek agama di sekolah..tapi rupa-rupanya akalku hanyalah secebis bila aku berada di sini..otakku mula terasa dikembangkan oleh ilmu-ilmu yang kutuntut di sini..segalanya bermula di sini..alhamdulillah

Pengalaman ini banyak membantu aku untuk menjadi hamba yang lebih baik walau pada dasarnya aku masih lagi terkapai-kapai dalam memahami ilmu agama..benar kuakui makin banyak yang kupelajari makin banyak perkara yang tidak kuketahui..memang banyak..kini hanya tinggal setahun jer lagi untuk aku berada di sini..’=)

Perkenalan demi perkenalan membuatkan aku mula merasakan ikatan antara kami semakin erat..pelbagai karenah sahabat membuatkan aku tersenyum dan kadang2 juga menangis..lumrah la tu kan..hehe..benar islam agama yang menyatukan...agama ketenangan..ana uhibbukifillah antunna semua..=’)

Namun masih terselit rasa yang ‘jauh’ dalam diri aku..entah mengapa..aku xpasti..semuanya bermula dengan apa..aku xpasti, keliru..kesalahan apa yang membuatkan ianya makin ‘jauh’..aku tak mampu mengatakannya..Allah benar-benar ingin menguji diriku..benar..sejauh ini perjalanan yang ditempuhi..’jaraknya’ masih terasa..aku tidak mengerti..mungkin Allah sedang merencanakan sesuatu untukku..aku hanya mampu bersabar dan bersangka baik sahaja...insyaAllah akan ada jalan untuk kita..doakan yer..=’)

Pengajianku juga alhamdulillah baik..walaupun kadang2 stress tapi alhamdulillah Allah mempermudahkan segalanya..doaku agar aku diberi kekuatan dan kesabaran sepanjang liku-liku kehidupku..dipermudahkan segala urusaku dan dipermudahkan segala amal ibadahku..

Doaku..moga Allah memberikan yang terbaik untukku, untuk keluargaku, sahabatku, saudara2ku dan kaum muslimin dan muslimat dan mukminin dan mukminat..ameen ya Rob..





ana tidak melihat cantiknya rupa kamu, banyaknya harta kamu..tp agama kamu..kerna bukan materialistik dunia carianku..

Friday, 21 December 2012

bingkisan hati untuk dia part II


salam...pe kabar..harap2 cuti panjang ni dapatla kite manfaatkannya dak..=)


mak..
mak tau dak..time d6 ni anak mak suka kat anak terune org..
mak..
kalaula mak tahu...

anak mak ni pemalu... (-.-)v

mak nak tau sapa dia??


~bersambung~

meh kite sambung criter..

mak..anak mak pemalu sgt2..hurmm.. sekali lg anak mak malu nak kabor anak mak suke anak terune orang..

mak...(blushing daaa....)

anak terune tu bukan sapa2 pom..bukan anak datuk K..bukan anak orang berada..bukan anak tepi jalan(mak kato jangea pilih wak tepi jalan)..dia kawan sekelas cheq....arrrgggghhh..malu sgt2..(merah muke..hurrmmm)

1time jumpe anak terune org ni masa dia jadi budak new dlm kelas..terlihat dia dalam klgn kekwn masa tgh tunggu loceng masuk kelas pagi berbunyi. mgkin org kate jodoh pertemuan i2 ditgn Tuhan..maka bertemulah kitaorg...=)

tapi mak..anak mak ni tetap anak perempuan mak y memang tdidik dgn adat timur..anak mak wanita melayu terakhir tau..ahak3x..(puji sendiri nampak..)

anak mak tetap simpan rasa dalam hati..kan nabi dah pesan dalam hadith..

Diriwayatkan oleh Hakim, Khatib, Ibnu Asakir, Dailami dan lainny; Rasulullah bersabda;

“Barang siapa yang jatuh cinta, lalu tetap menjaga kesucian dirinnya, menyembunyikan rasa cintanya dan bersabar hingga mati maka dia mati syahid.” Sungguh sangat beruntung orang yang mencintai dengan kesucian diri dan berlindung dari godaan syatan yang terkutuk. Tentunnya orang yang menjaga cintannya yang suci hingga ia meninggal dunia.



jadi anak mak tetap rahsiakan rasa ni..xder sorang pom yang kenal anak terune orang ni..cume ada sekali terckp dkt someone..rumet anak mak..i2pom sebab tgh syok bertaaruf dgn rumet..hehe

kalau tgk hadis tu..dah lama bebenor rasanyer cheq menyimpan rasa..benda dah lama..dah berapa tahun dah..maybe dah lebih 9 tahun kot..

mak..sekarang hati anak mak daah laen tau..hati anak mak ni semakin hari semakin berjaya melupakan anak terune org tu..anak mak sdar..anak mak ni bukn sapa2..anak terune org tu dah bjaya..dah bjaya ke awan..anak mak ni cube lupekan anak terune org tu dgn istighfar..cube lupuskn dlm tongsampah..anak mak mtk mg Allah lupekan anak terune org tu dalam fikirn anak mak ni sebab anak mak nk blaja sunggh2..anak mak nk jd org baek..nak jd isteri y solehah u menantu mak nanti..anak mak kuatkan..hehe

dah tahu kondisi anak terune org tu skrank..alhamdulillah Allah pmudahkan hati anak mak ni u lupekan dia..ala..cinta kerana rupe handsome xpayah ambik kira sgt..cinta monyet y tgawang2 di atas angin..

alhamdulillah sebab anak mak ni dah bjaya menyingkirkan rasa y dulu pernah ada dlm hati mak..anak mak ni xlupe..anak mak ni nak capai cita2 mak dulu..nak bg maak apy tgk anak mak bjaya dlm kjaya...=)

lepas ni anak mak xkesah dapat tangkap bakal menantu u mak sapa pom..y xhansome pom takpe..y xkaya sgt pom takpe(tp nk y ada duiet...hoho..muke jht sikit..hehe)...
y gelap tone kulit pom xkesah asalkan jgn abang bangla sudah...hak3x..

anak mak insyaallah blh terima bkl menantu mak nanti asalkan dia mampu bwa anak mak ni pergi syurga dengn dia..blh bwa anak cucu ccit dan ktrunan mak masuk syurga sama..blh bwk mak n family serta saudara seagama kita masuk syurga sama2..=)

BESARKAN harapan anak mak??

biasalah mak..semua manussia nakkan kebhgiaan..semoga kita btemu di syurga sana..doakan anak mak dapat Mr. yang baik, berakhlak dgn agama dan dapt mbimbg anak mak ni..

sekian dr anak mak yang MANJA + NAKAL ni

cuweet mueet u mak..<3 <3 <3


~end~


bukan materiaistik dunia y kucari..
tapi humanistik dan ukhrawi yang ku idami..

Saturday, 24 November 2012

travelog mencari cinta yang diberkati


Assalamualaikum semua..ahamdulillah raya..raya..raya...fuhh memang sakan beraya...alhamdulillah syukur sekali lagi sebab taun ni Allah kurniakan nikmat2 y tak terhitung banyaknya..nikmat hadirnya bulan ramadan yang banyaak mengajar kita untuk menjadi lebih baik..lebih menjadi seorang hamba..dan selepasnya kita menyambut hari raya..hari di mana kita menyambut kemenangan setelah sebulan menahan pelbagai cubaan sepanjang berpuasa..

Alhamdulillah again..=)

Walaupom dah tiga purnama telah berlalu, bulan yang diberkati dah pergi tapi mash terasa seperti masih bersamanya..hati tetap merasa rindu..rindu kerna hati masih belum cukup untuk beribadah..untuk berada didalam rahmat Allah S.W.T..semoga tahun depan kita akan bertemu lagi dengannya..

Dalam kegembiraan bersama keluarga..masih terasa rindu..huhu
Hari raya tahun ni alhamdulillah semua anak2 mak balik kg..semua berkumpul sama2..alhamdulillah semua selamat sampai kat umah..semua baik2..semua dapat beraya dengan mak ayah tok ki..

Dah namanya balik kampung..memang semua berkumpul...fuhh alamatnya memang gempak sangat2 rumah ni..xtau nak kata apa dah..memang xdengar apa...tokwan tok ki (mak ayah)senyum jer..tok yea (atok ana) pom lagi senyum sampai tinge...kalau ana  jerit marah diorang pom..diaorang kata “ada aku kesah”(ngada2)..budak2..memang cam2..sengaja nak bagi aku naik darah..tapi sekejap jelah pastu kitaorg gelak2..urmmm

Every years memang akan sambut raya dengan sambut bufday..yang xsambut pom sambut..raya kedua sambut bufday dengan sphageti..memang sedapla..resepi dari akk ipar y terchenta dari perak..memang habis..budak2 ni kalu ambik gambar memang posing ikot suka mak abapak dia jer..ikot dan jer..huhu
Memaang seblom raya dah planning nak buat triffle masa raya pertama tapi sebab dah byk sgt menu maka terkansellah ia..sebab semangat over sgt esoknya tros buat..alhamdulillah menjadi jugak triffle buatan mokna..first time tuuu..hehe

Pastu raya ketiga beraya dengan buat laksa penang hasil tangan akak ana no 8..memang melelah la sesorang..habis licin..apa taknyer letak belacan sama udang kering..mau xbersin yang ada resdung..alahai kesian..

Esok xtau la resepi apa plak diorang nak buat..macam2 planning.. kata mak buyung akak no 3 dia nak buat mee soto..mmmmm..memang kitaorg akan serang rumah dia kekgih..memang happy sgt2 bila raya camni..duet senyap jer lam poket..semua makan minum pakai mandi ditanggung beres..memang heven la seminggu..sebelom berangkat g maktab..mimpi ngeri terasa..=’{

Nak criter nyer kalu raya bilik y ada memang xtangkap muat..ada jer y xcukup bantal..xcukup selimut..apataknya..sebelas anak mak ada kat umah..sebelas plak tujuh dah beranak pinak..memang xcukuplah tokwan nak sediakan bantal selimut semua..last2 makcik ni jugaklah tidur guna tuala...sedey betoi..huhu..tapi takpe..itulah bahagianya..heaven jugak kan..hehe...=)

Pepom diarapkan kebahagian keluarga kitaorg akan berkekalan dan dirahmati serta dilindungi selalu o Allah..ameen

hamba berdosa


Ketika melalui suatu selekoh,tetiba si Polan terhenti..matanya tertacap pada 2 makhluk dihadapannya..si Polan yang dilihatnya sedang bercakap sesorg wanita “Masyaallah..ni ke kawan aku..nape plak dia asyik berbenor borak dengan si Man tuu..ishh..mesti ada papa ni..lain macam jer aku tengok diorg cakap2..mesti ada pepe ni..dari tapi khusyuk bebenor si girl ni tgk si Man..”

Sakit!!
Itu saja y mampu diluahkan..
Hati:Saya sakit wahai iman..
Iman: knape wahai hati..
Hati:hatiku tercucuk..sakit sgt2(mengerang ksakitan)
Iman: berdoalah dan segeralah cucinya..(bimbg melihat aksi hati)
Hati: mana aku xsakit..tuan aku bagi makanan y sgt teruk..habis kottor diriku ini(dipandang kanan kiri..penuh dengan tompok2 hitam..)
Iman: aku pom rasa macam tu..badan2 aku ni pom dah sengal2..macam pening2..
Hati:alangkah bagus kalau tuan kita tahu kita sakit...(menangis tersedu2..terhingguk2)
Iman: (bersimpati)..marilah kita sama2 berdoa biar tuan kita cepat2 sedar..(iman menarik hati perlahan2 sambil berzikir)

Begitulah hati dan iman kita bila masa kita melakukan dosa..alangkah sakitnya kembar(roh) kita tu..walaupom hanya dengan prangsaka pada kawan..hati  dan iman kita sakit..

Bertapa aku orang berdosa..
membiarkan segala amalku diambil oleh orang yang ku “makan” dirinya...orang ku salah sangka..orang yang ku berburuk niat padanya..

tuhan..andai langkahku tersilap..andai bicaraku tersilap simpulannya..maafkan daku..driku insan tiada berdaya melainkan dengan dengan rahmatMu..
bertapa aku orang berdosa..

bila menjelang subuh kukatakan..ah! masa masih terlalu awal untukku bangkit...jam baru 5.45..sedangkan perintahMu 5.35..sebegitu liat hambaMu ni ya allah..ampuni aku orang berdosa

bila fajar meningkat sekadar panjang galah..kulihat jam di tangan..ku lirik jam pada skrin handphoneku..ah!masih awal lagi...rehatnya masih panjang..aku terleka..sampaika waktu kian habis dimamah mentari terik di atas kepala..aku meninggalkan sunnah kekasihMU..DHUHA!!

masa berlalu lagi..bahang haba membuatkan kepalaku pening2bila matahari terpacak sekitar pukul 1 tgh hari...terasa berat seperti ingin diulit2 di bantal..seraya itu, sahabatku(syaiton) y tak diundang ditepiku berkata “tidurlah sekejap..lepas pkul 2 kau bangunlah..awal lag nak solat”..kau memang sahabt y suka menggangguku, suke melengah2kan waktuku dengan alasanmu, bila aku ingin bersama Tuhanku..maafkan aku ya allah..aku terlalai lg dalam mengerjakan suruhanMu..

mata ini terasa segar bila tubuh disirami air yang kurniakan pada makhluknya..namun bila waktu ingin bertemuMu kembali..sahabatku datang lagi “tidurlah sekejap..kau letih tu”..aku terpedaya lagi..kubiarkan alarm ditelingaku mmebingit..ku capai lalu ku OFF..selamat sudah solatku dilewatkan olehmu wahai sahabatku(syaiton)...aku tergesa2 bingkas bila melihat jarum panjang hampr tepat hadirnya pada no.12 dan jarum pendek pada puku 5..

mg kita xtermasuk dlm gol ini..nauzubillah...mg kita tros kuat dan sabar dalm menghadapi segala tribulasi dan nafsu y selalu membelenggu kita..doalah agar kita diselamatkan oleh Allah dunia dan akhirat..ameen..

Thursday, 22 November 2012

dia pakwe aku


Cinta pertama...leh percaya ke??
xkisah la cinta cinta 1 or cinta terakhir pom..asalkan ia dinamakan ‘CINTA’
tapi setelah melihat n mendalami perasaan seorg kawan ni..memang cinta pertama kadg2 menjadi jugak..memang loving sesgt2 sampai kite y membaca entrinyer pom ase teruja n gembira mendengornya..huhuu..xtaula..Cuma terfikir..betul ke si polan ni jodoh dia?? adakah cinta mereka berdua itu akan kekal? Adakah cinta mereka itu disukai allah??adakah masih ada rasa kecintaan allah di antara mereka??
tapi apalah sangat klau cinta yang dicipta dengan buat segala macam like dating, gelak berdua sampai org sebelah cair taik telinga, jalan sama2 laupun xpegang2, makan sama2 laupom xgune mangkuk bapak hang!..mesej2 cintan cintun payung emas, ingat kat dier sampai terbawa2 lam mimpi...like Romeo n Juliet gitu..
~f/b-dulu ana pom teringin jugak nak cam tu..time skol2 la..skrunk isyaallah dah kurg rasa tu..bila ingat balik kite ni sapalah kan..dahla style skema jer..ala..cam budak straight katekan..tapi biase2 jer..hingus pom xreti nak gonyoh..hehehe
continue balek kite punyer cite..cibuk tol f/b tu..yela cibuk jer nak flash back balik..kitekan tgh ckp sal first love ni..hehhe..saraf kegelian menekan2 ususku..hohoho..
bila bercakap ttg first love..tentu kite tbyg org  1 sekali y kite suke n ingat semua sal dier n kalu boleh nak concern semuala sal dier..hehehe..btol pe org tua ckp..cinta itu BUTA..xnampak org laen dah..memg muke dier kita nampak laupom bapak kite kat depan muke kite..huhu
Cuma satu nak tanya pendapat kalian..seronok sangt ke couple...?? bahgia ke kalau de org concern?rasa nak tau sgt..

A : mestilah...
B : xsyokla bro xkapel2 ni...rugi mase mude..time nila nak try benda baru
C: i like kapel u..dia pom sukakan i..i pom suka dia..xder masalahlah kan..
D:ala..dia y naak kat i..i xkisah..lagpom freee kan

ermmmm...agaknyer semua kat luar sane mgkin kan ckp mcm ni la...klu xpom ada la iras2 cikit kan...
Cuma satu jawapan jer ana nak bagtau


AWAK..PASANGAN KAPEL AWAK TU HARAM UNTUK AWAK SBLOM KORANG KAWIN !!



Mungkin agak keras di citu..tapi itulah hakikat yang Allah dah berikan kepada kita..hukum allah jangan dibuat main..
Lagi pendapat ana la..mungkin silap kita kerana kurang mentaddabur (menghayati)ayat2 al-quran, kurag didedahkan masa sekolah..mak ayah pom xtekankan sgt kan..segelintirla..bukan semua..
cer awak semua ingat balik..ader ker ustazah/ustaz yang bagitau batas2 pergaulan antara lelaki dan perempuan secara detail....mungkin ada segelintir yang memberitahu tetapi mgkin kurang detail..lebih2 lagi di sekolah keb biase..
contohnya macam cikgu ana sendiri..pernah ana lihat dengan mata n tinge ni mendengar beliau berkata lebih kurang cam nila..
 “saya cabar awak mengorat dia”
so apa pikir??
itu guru yang mengajar kita...adakah kita ini insyaallah sebagai seorg guru...sbg pendidik nak didik generasi kita dengan perkara yang xelok macam tu..perkara ya Allah larang..insyaallah kite adalah generasi guru y boleh mendidik anak bangsa dengan didikan y betul bertepatan dengan apa y Allah suruh..insyaallah..


kembali pada situasi tadi..
Jawapan kalian mungkin..ana agakla..

A: Eh memandai jer kate kitaorg xleh kawan..
B: kami mana ader buat xsenonoh..xberzina pom..
C: kami ni kapel islamik kak..mana ader jumpe2,mesej cinta masyuk cam org lain..
D: biarla..diaa y suke i..i nak buat camna kan..


Pendapat ana..

sebegitu ramai yang tidak tahu betapa kapel itu xboleh dalam Islam.. siapa kate ada kapel islamik?? kata mereka, couple ini tidak haram sebaliknya sebagai jalan untuk mengenali hati budi pasangan masing-masing dengan lebih dekat lagi...pe org kate..interbiuw awal2 kot2 jumpe org y salah..kapel awal2 takot nanti lambat kawin..masyaallah..kekawan marilah kita hyati ayat2 Allah ni kalu betul kamu takut kawin lambat..takut jadi andahantu..takot jadi antruhantu..mari kita hayati pe y allah dah cakap dalam al-quran..
 Allah berfirman:

Dan di antara tanda-tanda (kebesaran )-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan tenteram kepadanya. Dan Dia menjadikan di antaramu rasa cinta dan kasih sayang. Sungguh yang demikian itu benar-benar terdapat tanda(kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir.” (Ar-Rum,30: 21)

Dan satu lagi ayat Allah..     

 “  Maha Suci Tuhan yang Telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.” (yassin:36)

Ayat ini menjelaskan janji Allah dan janji Allah itu Maha Benar. Bahawa setiap makhluk dijadikan dengan pasangan masing-masing. Bila dan di mana seorang itu bakal bertemu dengan pasangannya hanya Allah yang mengetahui. Mungkin di dunia , mungkin di akhirat...janganla kita terburu2 buat keputusan u kapel sedangkan Allah dah siapkan awal2 sapa pasangan kita kat luh mahfuz...

haa.. meon ko dengan mamat
haa.. piah ko dengan paiz..
haa..siti ko dengan datuk k...(aikk rasa cam kenal..hek3x)

Itulah Allah...sayangkan kita..dia dah beri awal2 siapa jodoh kita..don’t wory la kawan.. ingat jer y allah dah beri siapa psgn kita  “kau dengan aku..aku dengan kau”.
Tetapi kita skrunk lebih cepat dr ketetapan Allah..cepat jer cr awek..cari pakwe..
Leh itu..jangan kita jadikan alasan lambt kawin..untuk kita terlibat dalam cinta terlarang(cinta sebelum nikah). Yakinilah janji tuhan wanita yang baik untuk lelaki yang baik.

“dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)...
[Q.S. An-Nuur, 24:26]







Dalil yang lebih kuat menetang hubungan percintaan ini terdapat dalam Surah Al-Israa’(17) ayat 32:
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

Cuba renungkan ini:
1. Org yg bercouple tak mungkin menundukkan pandangan terhadap kekasihnya.
2. Org yg bercouple biasanya berdua²an dgn pasangan kekasihnya, baik di dlm rumah atau luar rumah.
3. Wanita akan bersikap manja & mendayukan suara saat bersama kekasihnya.
4. Bercouple akan membuatkan saling menyentuh antara lelaki & wanita, meskipun hanya berjabat tangan.
6. Org yg bercouple, boleh dipastikan selalu membayangkan org yg dicintainya (zina hati)




 criter y ana copy from somewhere..


Si Jejaka:Hi awak, boleh berkenalan, da lama saya perhatikan awak.
Si gadis:Assalamualaikum…sape ni?

Si Jejaka:waalaikumussalam..saya *hamba ALLAH*.Terus terang saya rasa tertarik hati ngan awak ,Tapi sebelum tu boleh saya tau awak sudah berpunya ke belum?
Si gadis :Selagi belum bernikah saya bukan kepunyaan sapa2.ish3…

Si Jejaka: Boleh tak kte berkawan?
Si gadis:mintak maaf, saya takut persahabatan yang dibina bertukar kepada rasa cinta.Saya harap awak faham.

Si Jejaka: baguslah kalau begitu, tak salah kan.
Si gadis:itu salah.. cinta sebelum nikah adalah HARAM.

Si jejaka :0oo ok..so macam mana saya nak dekati awak?
Si gadis:dekati abah dan mama saya.kalau mereka setuju terus masuk meminang, kan senang.

Si jejaka: err….macam tu ke..kenapa kena melalu family awak dulu?
Si gadis:sebab saya tak nak terjatuh cinta ngan awak sebelum nikah.Saya tak nak mulakan zina hati.

Si jejaka:saya faham,kalau saya tak mampu lagi nak meminang awak?
Si gadis :simpanlah cinta dan rindu itu di dalam hati, sehingga ALLAH bagi kemudahan pada awak.Mencintai tidak semestinya memiliki.Redha akan takdir yang ditentukan ALLAH.
Si jejaka :ok saya faham.

Si gadis:trima kasih, saya ada hal ni..assalamualaikum
Si jejaka:waalaikumussalam.

so cam mane? Ase nak kapel lagi ker?ana tidak menghalang kalian u berkapel...terpulang pada pemikiran y waras...fikirlah dan fahamilah kta idup di dunia ni sementara jer..just dunia ni as 1 jambtn u ke dunia akhirat jer..bersabarlah wahai hati dalam mentarbiyah dirimu...dan pe y boleh ana katekan..ana bukanlah org yang terbaik u mengatakan tentang hal2 agama..tapi ambillah ibrah darinya ..sama2 beramal dan menasihati antara satu sama lain..





~~lambaian tarbiyah sentiasa 
memanggilmu wahai sahabatku..~~

dia yang lebih tahu

Sahabat
Bila ku ingat kembali hati menjadi sayu..pertemuan y xdisangka..urrmmm..
Dalam sendiri kadang2 aku tergelak sendiri
Gelagatmu y kdg2 mencuit hatiku dalam diam..kutergelak sendiri
Tapi ku tahu kau malu denganku..kutahan rasa nak gelak..
Tapi takpe..orang lain xtahu..hhehehe..
Di sini kutitipkan sedikit kata2 u rasa y terjadi dalam hati ini
 Kau yang ingin selalu memimpin tanganku
Walau kutahu kau juga segan
Tapi kutahu kau belum bersedia u menerimaku
 Kaulah yang ingin selalu menemaniku kala ku sendu
Walau kutahu kau selalu sibuk dengan ‘kerja’
Tapi kutahu kau cuba u memerhatikan air mata itu..
Kaulah yang disitu yang selalu mendengar criteria hidupku
Walau ku tahu kau letih nak tidur
Tapi kutahu dalam hatimu kuat u mengetahuinya
 Kau kata ku sahabat kau..pasti kau di situ tatkala aku perlu
Saatku memerlukan teman
Saat aku ingin meluahkan rasa
Kaulah yang satu menjadi sahabatku..
 Ilham sahabat-najwa latif