jom tgk2 yer kekawan


Friday, 16 December 2011

ish..ish...aku ke tu??


Dunia skrunk memang tanpa sempadan..no limit..no halangan..very curious n misterios if we want to explore it..dengan dunia skrunk kite sndri dpt tgk betapa ramai org guna laman seswg u cr ilmu,maklumat, skill and cuba berSOSIAL!!..very nice n tepat penggunaan perkataan tu..kalau kite tgk macam2 alternative manusia guna u berhubung..mula2 ziarah..borak2n lama2 terbuat ketupat..hhehe..gurau sajer..lepas tu guna asap/bunyi beduk u komunikasi..kreatif kan org zaman tok nenek kita..very clever..


lepas tu adeyer surat..antar surat guna abg posmen..posto..posto..hehe..cam criter p.ramlee lak..hehe ape taknyer nak bhubung dgn anak dara xleh jumpe2 sesuke aty..antar surat..hohoh..mak ayah kau mana tau..hehe..last2 kawin...seronok tul dia ya..




tapi org skrunk trend gandung dulu bru kawin..ermm..kalu x..ermm terbuang gitu jer lam tong sampah..kesian..arap2 pasni btaubat la..jangan asyik nak pi kat melaka jer..ingatlah anak yang dilahirkan itu xberdosa tapi ibu bapanya y berbuat keji..nauzubillah...



bintang pom tau sayang anak...kita???

Masa terus berubah...manusia pom berubah ikut zaman..telefon diperkenal..bermacam2 telefon..dari fon made in tin bertali sampailah pada backbery..eh..blueberry..eh eh..blackberry...hehe..what ever la kan..sebegitu manusia berotak geliga u buat benda2 cam tu..cip punyerla kecik cam tu..cam manelah diorg buat..ermm...
Skrunk ramai tul y guna fb..fb???muka buku la.. do u know muka buku?? Ala..lagu cinta muka buku leh najwa latif...hehe,..ingatla tu...
renovate from my senior-Lirik muka buku





[Cinta Muka Buku by Najwa Latiff edisi Islamik]

Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku

kau hantar pesan dan suruh aku terima kamu...000.. .FITNAH dunia atasku


... Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah bersalah tak menentu
oohh.. takot fitnah ke atasku..


banyak persoalan yg berada di minda

banyak tanda tanya dan juga kata kerja
NAFSU kata apa salah kau terima dia
IMAN kata lebih baik kau tinggal saja.

Banyak NAFSU banyak juga MAKSIATnya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
daripada terjebak didalam nya
harus elakkan semuanya dari mula..


Pabila kau bermanis kata padaku
Ku rasa sesuatu yang tak perlu Oooo…
Ini cinta penuh nafsu

Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu rasa sesuatu Oooo…
Itu hanya cinta nafsu, cinta di muka buku..


Bagaimana harus bersua
Ku rasa lebih baik lupakan saja
kau dan aku masih remaja
tidak perlu memikirkan cinta sahaja

banyak persoalan yg berada di minda

banyak tanda tanya dan juga kata kerja
NAFSU kata apa salah kau terima dia
IMAN kata lebih baik kau tinggal saja...

Banyak NAFSU banyak juga MAKSIATnya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
daripada terjebak didalam nya
haru
s elakkan semuanya dari mula..
cinta di muka buku..


Sebegitu hebat penangan fb sampaikan y nak berpacaran pom boleh.,..ebak2..ermmm..

tapi AWAS!!..kalau berpacaran(style ikot lagu)...jangan tunggu lama..lama..

Kalau berpacaran jangan tunggu lama-lama,
Kalau dah berkenan jumpalah ayah dan mama
Hantarkan rombongan meminang dengan segera
Kalau terlambat kekasihmu disambar buaya


pandai pun nyanyi...hehe...try skli lagi..ermmm..nyanyilah sesorg k...
takpelah suare xsodep pom..asalkan tau..nilah lagu y patut2 pakwe makwe buayefrend n gelifrens amal n praktikkan...n lau nak lebih baik..."mak nak kawen.."..gerenti mak hang kate "boleh sayang...."(parang kat blkg...hehe)..skol pom xabis lagi..
kang senang tu..



~Sebegitu hebat jalinan komunikasi kita skrunk...very2 advance and lau kita bgtau mak ayah kite sal2 tgk wall, comment...mesti diorg kate...tgk dinding?? Daah giler ke anak aku ni..asyik tgk dinding jer..huhu..itulah teknologi..kalau bgtau tok kite..terlopong dia tidur..krooohh..kroohhhh..masuk lalat...opss!!
Tapi sejauhmna kita maju..sejauh mana kite pergi..sejauh mana kita merantau ke tempat org..jadilah seperti pokok semalu..(F/b to the topic)
Why i say pokok semalu..coz pokok semalu akan malu bila dia dititip o seseorg..biarpom melata di mana2..biarpom mrayap di mana..tetap menjaga dirinya..tetap menjaga dirinya dengan bersungguh2..pernah dengr pokok semalu berbicara?? Mesti tak kan..hehe..ngarut jer lau korang leh dengar..kalu la boleh degr pe y dia ckp kan bagus..mesti cam nikan..dengn ucapan "ish..dont touch me..iam single..”

perhiasan paling cun, paling lawa,
paling mempersonakan
kat dunia ni ialah wanita solehah..
boleh dop ana katekan Pokok semalu= wanita=lelaki...why i say like this..coz as a human we must be like pokok semalu..xblh sentuh..haram(muhrim blh la...)
senang citer..pokok ni lebh sesuai tok dsamakan dgn wanita..


Pernah dengar kisah pokok semalu y disebutkan oleh Rasulullah s.a.w berkaitan wanita?? Jom bace yerr..
Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan..Fatimah mengatakan kepada bapanya, apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah.. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita.. Fatimah terkejut.. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi.. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek..

*      Pertama ~ Pohon semalu akan kuncup apabila disentuh.. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya)..
*      Kedua ~ p.semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya.. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim..jgn merendahkan maruah kerana 'cinta' lelaki selain suamimu
*      Ketiga ~ Semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi.. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah (Rabbul ‘Alamin)..
*      Keempat ~ Semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang.. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja..jangan melilau tanpa tujuan kerana waktu tu syaitan byk sekali..

Begitu indah ciptaan Allah u kite hayati..pokok pom blh malu..apatah lagi kite kan..berfikirlah..try the bez to be a great muslim muslimah..
Tanya pada diri kite..



Adakah aku pokok semalu itu??






~~lambaian tarbiyah sentiasa 
memanggilmu wahai sahabatku..~~

1 comment:

  1. salam..tahniah2..blog ini menarik dan penuh motivasi..xde music ke..dptkn sebyk mane followers..

    ReplyDelete